Czy wiesz, że...
Poduszkę powietrzną zaprojektował i opatentował jako pierwszy John W. Hetrick w 1953r. , jednak ówcześni producenci samochodów nie byli zainteresowani jego wynalazkiem. Była to poduszka działająca na sprężone powietrze. W Allen Breed w 1968 roku skonstruował pierwszy system elektromechanicznych poduszek bezpieczeństwa, wraz z układem czujników zderzenia. W 1967r. pierwszy wprowadził je do swoich pojazdów Chrysler. W połowie lat 70-tych upowszechniły się one w samochodach amerykańskich. W Europie jako pierwszy wprowadził je Mercedes w 1981r. w swojej modelach ze swej najwyższej półki S-Class. W popularnych samochodach osobowych poduszki upowszechniły się dopiero w latach 90-tych.
Oponę wypełnioną powietrzem skonstruował John Dunlop, szkocki weterynarz, znany bardziej ze swoich pasji wynalazczych. Wykorzystał on wcześniejszy patent Charlesa Goodyear, związany z procesem wulkanizacji gumy. Choć Dunlop wynalazł w 1888r. oponę pneumatyczną, to zastosował ją wówczas tylko do bicykli. Pierwszą osobą, która zastosowała opony pneumatyczne w pojazdach samochodowych był natomiast Andre Michelin (było to w 1895r.). Pierwsze opony bezdętkowe opatentowano w 1903r., choć w pojazdach komercyjnych użyła je dopiero firma Packard w 1954r. Frank Seiberling wynalazł w 1908r. opony rowkowane, z powszechnie dziś stosowanym bieżnikiem, co pozwoliło na znaczne polepszenie właściwości trakcyjnych samochodów.
KIEDY WIEMY, ŻE CZAS NA OPONY ZIMOWE ?
Generalna zasada wymiany opon mówi, że opony zimowe w naszych pojazdach należy montować wtedy, gdy temperatura powietrza w dowolnym momencie doby, spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Reguła ta ma charakter bardzo ogólny, ale zastosowanie się do niej zabezpiecza kierowców przed zaskoczeniem związanym z nagłym atakiem zimy.
W miesiącu kwietniu temperatura rzadko spada poniżej 7 stopni Celsjusza, w maju jest to wydarzenie sporadyczne, stąd możemy zakładać, że dobrym momentem na zakup i montaż opon letnich są te dwa miesiące. Z kolei w październiku i listopadzie należy myśleć o zamontowaniu opon zimowych do naszych pojazdów ze względu na pogarszające się warunki pogodowe.
Należy pamiętać, że w przypadku planowanych dalszych podróży, zdecydowanie zalecamy wcześniejszy montaż opon zimowych. Warunki pogodowe często zmieniają się dynamicznie w zimowej aurze, a zatem rozsądnie jest zabezpieczyć sobie bezpieczny powrót do domu. Z drugiej strony, zbyt wczesny montaż opon zimowych i jazda po rozgrzanym asfalcie powoduje szybsze zużycie bieżnika opony zimowej, głośniejszą pracę oraz gorsze prowadzenie pojazdu w zakrętach.
ZALET AZOTANU
Opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie dłużej niż opona napełniona tlenem, dzięki temu nie trzeba kontrolować ciśnienia w kołach tak często jak powietrzem.
Większe bezpieczeństwo jazdy, prawidłowe ciśnienie w oponach zapewnia optymalną przyczepność i równomierne zużycie opony
Zapewnia wydłużoną żywotność opon oraz zmniejszone zużycie paliwa dzięki utrzymywaniu stałego ciśnienia przez azot. Przeprowadzone badania wykazały, że zmniejszone ciśnienie w oponie o 0,4 bar zwiększa zużycie paliwa o 2% a żywotność opony aż o 30%.
Dłuższa żywotność felg, Azot jest neutralny chemicznie i nie wchodzi w reakcję z metalem, brak wody i tlenu które powodują korozję wewnątrz felgi i z czasem ciągłą utratę ciśnienia.
Co zrobić gdy złapiemy defekt i AZOT ucieknie?
Nie musimy się martwić, uzupełniamy koło powietrzem, jedziemy do warsztatu i usuwamy usterkę. Jeżeli warsztat w którym naprawialiśmy koło nie ma w sprzedaży AZOTU, to pompujemy koło powietrzem a azot uzupełniamy w późniejszym terminie w innym warsztacie.